Clicky

Ansøgningen, der skaffer dig jobsamtalen - 5 konkrete råd til den gode ansøgning

Er du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det?  Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?

En ansøgning kan skrives på mange måder, og det er oftest derfor, det går galt. De færreste modtager undervisning i hvordan en god ansøgning ser ud. Og dem, der ikke kommer til jobsamtalen får sjældent feedback på deres ansøgning. Derfor får du her 5 råd, du hurtigt kan overføre til din ansøgning.

Kort og godt 

I en rekrutteringsproces er der typisk mange ansøgninger at gennemgå, hvilket betyder, at hver ansøger kun får et tidsbegrænset fokus. 

Her har du dog mulighed for at være snedig. Hvis du sørger for at skabe et overskueligt layout med læsevenlige skrifttyper og fængende overskrifter, inddeler teksten i afsnit, husker 1,5 linjeafstand og skriver under en side - så bliver det meget nemmere, for slet ikke at tale om sjovere (!), at læse din ansøgning. 

Når du synes, du har har skrevet alt det, du ville, så luk dit dokument. Og find så tilbage til det efter lidt tid. Nu skal du barbere alt det overflødige væk. Er du én af dem, der sidder og tænker “det kan jeg jo ikke?!”, så er svaret jo. Du kan altid gøre noget kortere og skarpere. 

Lad vær’ med at opremse dit CV 

Vi har nemlig allerede læst det. I din ansøgning skal du præsentere noget nyt. Noget, vi ikke kan læse andre steder, ellers kan vi jo bare nøjes med dit CV. Brug din spalteplads klogt. 

Hvorfor skal det være dig? 

Hvad fik dig til tasterne, da du læste stillingsopslaget? Hvad bidrager du med? Til stillingen og til virksomheden? Det vil vi gerne vide. Pak klicheerne væk og vær i stedet både autentisk og ærlig, når du beskriver din motivation. 

Det betyder også, at der er ikke er noget med at bruge samme ansøgning flere gange. Du kan sagtens genbruge afsnit, men det er vigtigt, at du målretter din ansøgning til jobbet. Vi gennemskuer som regel dit springe-over-hvor-gærdet-er-lavest. 

Vis os din personlighed 

Betragt ansøgningen som en fri opgave. Måske har du en relevant anekdote, en refleksion, en idé til virksomheden eller noget helt fjerde. Dét er uventet og fanger derfor naturligt vores opmærksomhed. En anderledes vinkel giver dig mulighed for at skille dig ud fra mængden. 

Dine kompetencer er vigtige for at komme betragtning, men din karakter og personlighed er dét, der gør dig menneskelig - og sørger for, at man kan se dig indtræde i teamet. Så frem med den! 

Sprogblomsterne og stavefejlene 

Medmindre du ansøger som tekstforfatter, skal du hverken være grammatiknørd eller et sprog-geni, så længe du har styr på stavefejlene samt de basale grammatik og kommaregler. Som individer ser vi dog sjældent det hele, så få derfor et sæt øjne, der ikke er dine, til at kigge ansøgningen igennem. 

Der er et par andre ting, som også er værd at overveje. For eksempel dine ordvalg. Hvis du skriver, du er proaktiv, så sørg for at give et eksempel på, hvordan det kommer til udtryk. Tænk også over dine sætningslængder og veksl gerne mellem både korte, mellemlange og lange sætninger. Det giver dit sprog rytme, som får os til at danse let hen over dine ord.

For at opsummere, lav din ansøgning kort, fortæl os noget nyt, beskriv din motivation, vis os din personlighed og tjek stavefejlene. Så er du rigtig godt på vej til den gode ansøgning og din næste jobsamtale.

flere blogindlæg

Får du flest mandlige ansøgere? Så er det måske, fordi dit jobopslag er fyldt med ord som “robust”, “ambitiøs” eller “konkurrencedrevet”.

Ord betyder noget. Det ved de fleste egentlig godt. Alligevel er det nok de færreste af os, der tænker bevidst over hvad andre ubevidst tænker, når de hører eller læser vores ord. For vi ved jo, at vi ikke mener noget med det. Men ønsker du et ansøgningsfelt med stor diversitet, er det ikke godt nok med gode intentioner. For hvilke ordvalg og formuleringer, der benyttes i et stillingsopslag, er med til at afgøre, hvem der søger jobbet.

læs her

Forbered dig til jobsamtalen: Spørgsmål du kan stille arbejdsgiveren

Her finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige. 

læs her

Er du heller ikke bevidst om din ledelsesstil?

Har du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker. 

læs her

Ansøgningen, der skaffer dig jobsamtalen - 5 konkrete råd til den gode ansøgning

Er du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?

læs her

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C