Clicky

Alder vs. erfaring?

Hos Induce har vi valgt at dykke nærmere ind i sammensætningen af bestyrelser, da vi ofte støder ind i ’alder versus erfaring’ dilemmaet, når vi taler med både kunder og kandidater. Det er i særdeleshed noget, vi støder på, når vi har interviewet kandidater med interesse i bestyrelsesposter. For det er særligt i poster som disse, at dette dilemma virker til at blive fremhævet. Og i en debat om diversitet i bestyrelsen ser vi, at alder er et ligeså stort punkt på dagsordenen, som så meget andet.

Når det kommer til alder, bliver der både spurgt ind til, hvornår ungt er for ungt og hvornår gammelt er for gammelt. Her vil vi langt hellere se på, hvornår lidt erfaring er for lidt, frem for at se på en særlig alder. Der kan nemlig være meget stor forskel på, hvor meget forskellige personer kan nå at udrette på eksempelvis 10 år. Men alderen kan alligevel være en indlagt og måske ubevidst hæmsko. Kandidaten kan selv stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt de ville blive taget seriøst på baggrund af deres unge alder og venter af denne grund på at blive ældre, så de kan tillade sig at indgå i en debat eller varetage en særlig rolle. Vi har eksempelvis været i kontakt med en kandidat, som tenderer til ikke at ville søge en bestyrelsespost, da han på forhånd tror han bliver fravalgt grundet sin unge alder.

"“Nu er jeg 36 og begynder at få lidt grå hår på hovedet, og måske begynder der at være en tyngde i alder og anciennitet til at man kan tillade sig at udtale sig om sådan nogle ting.” – Mads

Kandidaten har dog opnået resultater og har den relevante erfaring, bl.a. i forhold til strategi og forretningsudvikling, der har forberedt ham på de udfordringer og opgaver han vil møde i bestyrelsesarbejdet. Vi opfordrer til at se bort fra alder og udelukkende se på kandidatens erfaring og de resultater han eller hun har opnået. Et hurtigt blik på resultater fra dansk statistik, fortæller også en historie om, at det er kandidater i alderen 40+, der løber med de fleste bestyrelsesposter.

Medlemmer af bestyrelser og direktion fordelt på alder. Danmarks Statistik (2021).

Træk på de unges drivkraft og point-of-view

Den rette erfaring kan ligeså vel ligge hos kandidaten der er lidt yngre. Såsom Mads – han har erfaring med at sætte sig ind i andre virksomheders behov ift. digital transformation. I vores netværk af digitale professionelle, er der ingen tvivl om, at vi har mange kandidater i alderen mellem 30-40 år, der er klar til deres første bestyrelsespost i en mindre virksomhed. Vi ser desuden ingen grund til at skulle holde disse kandidater tilbage fra den rette bestyrelsespost, fordi deres alder ikke ligger inden for den aldersramme, der ellers typisk ville passe på en bestyrelseskandidat, som det fremgår af grafen.

Vi holder fast i, at et bestyrelsesmedlem skal have en omfattende erfaring fra strategiske opgaver. Det er disse opgaver, der har givet dem den rette ballast til at kunne gennemskue nye komplekse virksomhedsstrukturer. Der er dog mange måder at bedømme hvilke kompetencer, der er de vigtigste hos et nyt bestyrelsesmedlem. Er man i tvivl om, hvad det så helt præcist er for en form for erfaring man søger, og hvad man kan forvente af et digitalt bestyrelsesmedlem (uanset aldersrammen), så er man altid altid velkommen til at række ud. Vi står klar til at hjælpe jer.

flere blogindlæg

Får du flest mandlige ansøgere? Så er det måske, fordi dit jobopslag er fyldt med ord som “robust”, “ambitiøs” eller “konkurrencedrevet”.

Ord betyder noget. Det ved de fleste egentlig godt. Alligevel er det nok de færreste af os, der tænker bevidst over hvad andre ubevidst tænker, når de hører eller læser vores ord. For vi ved jo, at vi ikke mener noget med det. Men ønsker du et ansøgningsfelt med stor diversitet, er det ikke godt nok med gode intentioner. For hvilke ordvalg og formuleringer, der benyttes i et stillingsopslag, er med til at afgøre, hvem der søger jobbet.

læs her

Forbered dig til jobsamtalen: Spørgsmål du kan stille arbejdsgiveren

Her finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige. 

læs her

Er du heller ikke bevidst om din ledelsesstil?

Har du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker. 

læs her

Ansøgningen, der skaffer dig jobsamtalen - 5 konkrete råd til den gode ansøgning

Er du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?

læs her

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C