Digital transformation på bestyrelsesniveau

Rickard og Grossman beskriver fire typer af bestyrelsesmedlemmer, der på hver deres måde kan udgøre det digitale bestyrelsesmedlem i en bestyrelse. Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

Vi har tidligere skrevet om, hvad I kan forvente af et digitalt bestyrelsesmedlem og hvilke parametre, man kan overveje, når et nyt bestyrelsesmedlem skal vælges. Men her er der endnu et par elementer, man kan tage med i sine overvejelser. De fire typer af digitale bestyrelsesmedlemmer, stikker lidt dybere ned i den strategiske erfaring – den type erfaring, som vi gang på gang har nævnt, er vigtig at besidde som bestyrelsesmedlem. Men i dette indlæg, kigger vi altså nærmere på, hvordan man så udvælger en mere specifik type strateg.

Digital Thinker.

Det digitale bestyrelsesmedlem har haft en mindre direkte interaktion med digital som en specialist, men har en god konceptuel forståelse for det digitale miljø. Denne type har tidligere haft erfaring som bestyrelsesmedlem eller rådgiver i en digital forretning, men er ikke som sådan digitalt indfødt.

Digital Disruptor.

Den digitale disruptor har en mere teknisk digital erfaring og er ofte specialist indenfor et bestemt område. Denne type har ikke den brede generelle ledelseserfaring, men kan give specifik faglig vejledning baseret på konkret erfaring f.eks. rådgivning angående udvikling af teknologi.

Digital Leader.

Denne type har en omfattende erfaring med at lede en traditionel forretning, der har arbejdet med en særlig gren af den digitale verden. Ligesom en digital thinker har den digitale leder heller ikke den store hands-on erfaring med digital, men har erfaring med generel ledelse og strategiske tiltag.

Digital Transformer.

Denne type bestyrelsesmedlem har erfaring med at lede en virksomhed gennem en digital transformation. Vedkommende har ikke den samme senioritet som en digital leader, men er derimod mere digital skarpsindig, og kan i højere grad dykke ned i specifikke digitale (og tekniske) problemstillinger, der kan forekomme i en digital transformation. Læs mere om denne type profil i vores tidligere blogindlæg her.

Ovenstående er løst oversat fra Rickard og Grossmans artikel i Harvard Business Review.

Ud fra disse fire typer af digitale bestyrelsesmedlemmer, ser vi i høj grad, at det er digital thinker, digital leader og digital transformer, der er gode bud på forskellige former for strategisk erfaring.

Det er en god idé at overveje, hvor jeres digitale bestyrelsesmedlem skal rådgive jer og hvordan I aktivt vil bruge den strategisk digitale erfaring og kompetence. Hvad enten det er indenfor en bestemt proces i en digital udvikling, et strategisk indspark i forhold til vækst af online salg eller en større forretningskritisk change management i en digital transformation.

I skal bevidst vælge jeres digitale bestyrelsesmedlem ud fra de overvejelser.

Ovenstående kan forhåbentlig give jer inspiration i forhold til  jeres valg af den type strategiske erfaring i søger.

Her kan man med fordel søge inspiration fra Robert Chow, der beskriver faser af digital transformation i artiklen Every Board Member a Digital Director. Chow beskriver fire faser i en digital transformation, der hver især kræver særlige kompetencer af de digitale bestyrelsesmedlemmer.

flere blogindlæg

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Dampfærgevej 27, 5.sal
(Rebel Work Space)
2100 København Ø