Clicky

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?

Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.

Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

Mere blæksprutte, mindre høj strategisk hest

Fra et rekrutteringsperspektiv kan vi i Induce slå fast, at kunderne stadig efterspørger kommunikationskompetencer. Men oftere i en anden indpakning end den traditionelle ”kommunikationsrådgiver”. Og oftere med krav om, hvad virksomhederne ser som et ”nyt mindset”. Og dét i særlig grad når forretningen er digital eller er ved at blive det.

Digitaliseringen betyder, at virksomhederne mange steder er ved at ændre deres forretningsmodel til en langt mere outside-in tilgang. Bl.a. med den konsekvens, at kommunikationen med alle interessenter bliver langt mere uforudsigelig.

Og lige præcis derfor efterspørges der altså mindre kommunikationsrådgiver, der skriver lange tekster og insisterer på, at alt skal være ”strategisk” for at kunne kontrolleres (fordi det opleves som langsommeligt, bureaukratisk og upraktisk i en konstant foranderlig verden). Og mere kommunikationsblæksprutte, der aktivt deltager i udviklingen af forretningens nye digitale produkter, services og processer (fordi det opleves som hjælpsomt og dermed værditilførende).

Hacks til din egen fremtidssikring

Kunderne efterspørger dygtige, talentfulde medarbejdere, der:

Samme vin, nye flasker

Er de kompetencer, som virksomhederne efterlyser, meget anderledes end dem, kommunikationsfolk traditionelt er opdraget med? Nej, ikke umiddelbart. For målgruppeforståelse, evnen til at sætte mange informationer i system og kreative løsninger er stadig ”hot”.

Men konteksten – den digitale – er markant anderledes. Det er Copywriters til chatbots, som virksomhederne søger efter. Omnichannel Content Strategists, der kan producere stækt engagerende indhold med en høj conversion rate. Det er Employee Advocacy Specialists, der på elegant vis kan engagere medarbejdere til at promovere virksomheden i deres egne, sociale netværk.

Her skal vi som kommunikationsfolk låne fra og lade os inspirere af marketings kommercielle indsigt og HRs ledelsesmæssige forankring. Og så er det forhåbentlig bare en fase, det dér med, at Corporate Communication bliver nedlagt. Én ting er sikkert, og det er, at kommunikationsfolket har en opgave med at få repositioneret os selv så vi bliver set som en helt naturlig del af de nye, digitale talenter.

Læs også: De fem digitale kompetencer, du skal besidde i 2018 (eksternt link til Kommunikation & Sprog)

flere blogindlæg

Får du flest mandlige ansøgere? Så er det måske, fordi dit jobopslag er fyldt med ord som “robust”, “ambitiøs” eller “konkurrencedrevet”.

Ord betyder noget. Det ved de fleste egentlig godt. Alligevel er det nok de færreste af os, der tænker bevidst over hvad andre ubevidst tænker, når de hører eller læser vores ord. For vi ved jo, at vi ikke mener noget med det. Men ønsker du et ansøgningsfelt med stor diversitet, er det ikke godt nok med gode intentioner. For hvilke ordvalg og formuleringer, der benyttes i et stillingsopslag, er med til at afgøre, hvem der søger jobbet.

læs her

Forbered dig til jobsamtalen: Spørgsmål du kan stille arbejdsgiveren

Her finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige. 

læs her

Er du heller ikke bevidst om din ledelsesstil?

Har du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker. 

læs her

Ansøgningen, der skaffer dig jobsamtalen - 5 konkrete råd til den gode ansøgning

Er du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?

læs her

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C