Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

Et nyt perspektiv på virksomhedens digitale strategi

Et nyt digitalt bestyrelsesmedlem, der kommer fra en anden branche eller en yngre kandidat med den seneste branche viden, har mulighed for at give et nyt perspektiv og et friskt pust til virksomhedens strategi. Herunder pointerer Mikkel, digitalt bestyrelsesmedlem, at digital ikke blot er en andel af den samlede strategi, som bestyrelsen hjælper med at lægge.

”Digital udvikling er ikke bare en selvstændig del af en virksomhed. Det er et kerneelement af enhver strategi, så derfor er det super vigtigt, at der er en i bestyrelsen, der virkelig ved hvad digitalisering indebærer.” – Mikkel

Digital er nærmere et kerneelement, som skal indtænkes på tværs af hele strategien. Derfor er det essentielt for virksomheder, der ønsker en omfattende digital transformation at finde et bestyrelsesmedlem, der har erfaring med dette.

Det sker i et godt samarbejde mellem de medlemmer bestyrelsen består af. De har mulighed for at trække på den vigtige erfaring, de hver især har fået med sig i løbet af deres karriere. Som “T” fortæller er det vigtigt for samarbejdet, at hvert bestyrelsesmedlem har hver deres vinkel at byde ind med.

”Jeg tænker, at bestyrelsesarbejde kræver samarbejde, hvor hver enkelt kommer ind og har noget at bidrage med, fordi på den måde er der noget at diskutere. Jeg har en fast overbevisning om, at det er på den måde, at vi rykker virksomheden.” – T.

Det er altså i den mangfoldige bestyrelse, hvor forskelligheder mødes, at der virkelig blive rykket på virksomheden.

Overførbare spidskompetencer fra andre brancher

Det digitale bestyrelsesmedlem, kan have erfaring fra mange forskellige digitale afgreninger. Hvad end det er digital privacy and compliance, online salg eller noget helt tredje.

“T” har eksempelvis meget erfaring med omfattende transformation af digital privacy and compliance i en stor virksomhed – en spidskompetence, som hun gerne vil dele med andre virksomheder, der kan stå overfor en sådan transformation og har behov for, at få rådgivning der virkelig har pondus.

”Det er med fokus på forretningsledelse og vækst, at jeg ville træde ind i en bestyrelse, men hvis der så er behov for et blik, der er en kombi af sikkerhed, privacy og legal med fokus på fremdrift så kan jeg give konkret rådgivning her.” – T.

Ofte har den digitale profil, der er klar til en bestyrelsespost, erfaring med både et specialist- og et strategiben, en kombination der kan give handlingsparate råd til den digitale transformation, selvom det måske er indenfor en branche, som det nye bestyrelsesmedlem ikke har arbejdet konkret med tidligere.

”På nogle punkter er det jo en helt anden branche, altså det de laver er jo, at de har varer, der skal sælges, de har kunder der køber direkte, ved at ringe ind til butikken eller køber online, og det er jo så online-delen, som jeg kan hjælpe dem med. Jeg kan gå ind og sige, hvad det er for nogle kompetencer, vi skal have for overhovedet at kunne drive online handel. Og så sidder jeg og rådgiver dem omkring en ny e-commerce løsning.” – Mikkel

Mikkel har i sit bestyrelsesarbejde kunne rådgive både bredt og konkret i forhold til virksomhedens generelle online strategi samt en konkret e-commerce løsning. Det er bl.a. denne type spidskompetence, der kan overføres til nye brancher for at skabe vækst.

”Min specialistviden er med til at skabe den rette strategi for at bringe virksomheden hen til de målsætninger, der er blevet sat ift. online salg.” – Mikkel

Når der skal ansættes et nyt bestyrelsesmedlem, er det altså vigtigt at finde en kandidat med den rette strategiske erfaring kombineret med den specialist viden, der bringer virksomheden i mål.

Muligheden for at give tilbage

Det digitale bestyrelsesmedlem bidrager ikke kun til jeres virksomhed og medlemmets egen karriere – det nye bestyrelsesmedlem bidrager også til en generel digital udvikling. Et netværk af entreprenante hoveder, der sammen skaber fremdrift og flere muligheder for virksomheder. Mads fortæller her, at han oplever en stor lyst til at give tilbage til et netværk af digitale professionelle, som har givet ham fantastiske muligheder for at udvikle sin egen karriere.

 ”Kunne man rent faktisk gøre en forskel for andre virksomheder end ens egen – så handler det jo også om at give lidt tilbage. Vi har jo fået hjælp af mange undervejs og har også begået vores egne fejl, men de gange, hvor man har kunne få hjælp og har kunne bygge ovenpå har været uvurderligt. Så hvis jeg kunne gøre det inden for den her entreprenante branche, så ville det være super fedt som den første bestyrelsespost!” – Mads

Den rette kombination i en bestyrelse er altså ikke bare vigtig for den enkelte virksomhed, men i særdeleshed også for udviklingen af et utal af brancher, der bliver introduceret for hinanden under bestyrelsesmøderne. Det handler om gensidig læring, sparring og rådgivning, som både forskellige brancher, bestyrelsesmedlemmerne og den enkelte virksomhed kan få gavn af. Vi håber, at du igennem dette skriv, har fået et bedre indblik i hvad der ofte kan være motivationen hos et digitalt bestyrelsesmedlem, samt hvad I, som virksomhed, kan forvente fra en sådan tilføjelse.

flere blogindlæg

Ansøgningen, der skaffer dig jobsamtalen - 5 konkrete råd til den gode ansøgning

Er du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?

læs her

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Dampfærgevej 27, 5.sal
(Rebel Work Space)
2100 København Ø