Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.
Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.
Hvad enten det er din LinkedIn profil, dit online CV eller dit portfolio – opdatér alt, og fortæl omverdenen, at du er klar til nye muligheder. Der er mange der frygter linkedIn opdateringen, der kommunikerer at du nu er blevet ledig – men set ud fra en headhunters perspektiv, er det fordel at vise at du leder efter nye muligheder, så ved vi nemlig, at du er åben for en ny jobmulighed.
Sørg for at opkvalificere dine fagligheder i din tid som ledig, det kunne være på LinkedIn Learning, via din fagforening eller via webinarer/podcast eller et fjerde sted.
Og husk at vise omverdenen hvad du lærer! Der er mange måder at vise det på, og det er forskelligt fra faglighed til faglighed, hvad der giver bedst mening. Nogle viser bedst færdighederne i et CV/portfolio, hvor andre viser det bedst i et video- eller et debatindlæg på LinkedIn.
Måske er det nu, at du skal lidt ud af din comfortzone og bruge fx LinkedIn mere end du er vant til, eller tage mod til et møde med dem i dit netværk, der kan give input og inspiration – det er én af vejene til jobbet.
Vi siger det igen, igen og igen, bed dit netværk om hjælp. Det ligger naturligt for os at hjælpe hinanden og endnu mere nu!
Vi ved godt, at det kan være en høj stressfaktor at blive ledig. Der kan være et forventningspres fra omverdenen om, at du ikke ‘bør’ være ledig for længe, for at undgå CV-huller. På trods af det pres, så opfordrer vi dig alligevel til at forsøge at tage tiden til at finde den rette mulighed for dig.
Det er lige nu du har muligheden for at vælge og prioritere, så reflektér over hvad dit næste karrieretrin skal være og læg en plan for, hvordan du kan opnå det mål. Hvis du tør at have is i maven og have fokus på det rigtige job, fremstår du meget skarpere over for både dit netværk og til jobsamtaler – og det øger dine chancer for med større sikkerhed at lande det rigtige job (og du undgår at tage det forkerte job).
Vil du have muligheden for at blive kontaktet, når dit drømmejob lander hos os? Så opret dig på Induce Talentbase her!
Vil du også gerne have en påmindelse i indbakken (1-2 gange om måneden) lige så snart, at der er nye jobs i hus hos Induce? Sign-up til vores nyhedsbrev her.
Her finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige.
læs herHar du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker.
læs herEr du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?
læs herFor at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting
læs herDet billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene?
læs herFordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter.
læs herVi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.
læs herSom headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.
læs herVi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.
læs herStormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.
læs herAntallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.
læs herUser Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.
læs herUdviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.
læs herI takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”
læs herSkal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?
læs herInden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.
læs herHvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.
læs herBodil Haumann
+45 21607013
bodil@induce.dk
Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C