Satser I på online handel?

Vi giver et bud på hvilke roller, vi mener er vigtige, når du satser på online forretning

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel. Mange detailforretninger af forskellig art, har måtte erkende, at hvis de skulle overleve den økonomiske krise, der ville følge en lang lock-down periode, så måtte de tilpasse sig situationen. Per Rasmussen skriver sågar i finans.dk, at butikkerne skal sætte gang i online salg, for at afbøde krisen. Her nævner han blandt andet, at man i Italien har kunnet se en tredobling af online handel, en tendens der også viser sig i Danmark. Med dette i baghovedet, vil vi hos Induce opfordre virksomhederne, der nu har valgt at starte en ny online forretning, til at holde fast i denne strategi. For at sørge for, at den bliver en success, giver vi her et par anbefalinger til hvilke kompetencer,  du også bør overveje at få ombord, hvis du/I ikke allerede har dem i teamet. Vær dog opmærksom på, at vi her går i dybden med de kandidater, som Induce kan hjælpe jer med at finde. Vi har valgt at linke til en anden artikel, der kan give et indblik i roller, der ikke nødvendigvis falder indenfor Induce regi - roller, I som detailforretning, højst sandsynligt allerede har i jeres team.

Byg dit team til marketing og online handel

For at gøre det så overskueligt som muligt, har vi samlet en række forskellige kompetencer under fire typer/roller indenfor online salg, ecommerce og marketing, som vi oplever at  succesfulde online forretninger onboarder eller har i teamet, når de opbygger eller vækster deres online forretning. De er nævnt i vilkårlig rækkefølge.

Ecommerce Manageren

I organisationer med en betragtelig Ecommerce forretning spiller Ecommerce Manageren en central rolle. Han/hun har en solid forståelse for digitale medier, forretning og kundernes online adfærd, men i tillæg har den gode e-commerce manager en solid købmandsmentalitet - kombineret med en dyb forståelse for online konvertering. Hvordan skal produkter præsenteres, hvordan skal tilbud skrues sammen, hvad med den bagvedliggende logistik, fragt, lagerbeholdning mv.

Derudover skal Ecommerce Manageren være i stand til at drive den organisatoriske forandring, der ofte er nødvendigt for en succesfuld e-commerce forretning. Det er i særdeleshed tilfældet i de organisationer, hvor en central e-commerce forretning skal kombineres med offline retail/fysiske butikker.

Marketing Manageren

Denne person kan næsten kræve en hær af ekstra roller, da dette er et krævende felt at håndtere ene person. Marketing Manageren skal blandt andet sørge for at producere, planlægge og bedømme det content I producerer. Dette er både på jeres eget website og handelsplatform, på sociale medier, til nyhedsbreve og alt dette ud fra jeres generelle brandstrategi, som bør være ultra skarp, når I skal være genkendelige i et online marked, hvor kunderne bliver ‘bombet’ med tilbud. Marketing Manageren er super vigtig at have med, når man starter ny online butik, da det er vigtigt at budskabet om jeres online tilstedeværelse kommer ud til alle de rigtige kunder.

Customer Experience Designeren

Nu når vi har nævnt kunder, så vær knivskarp på jeres customer experience. Kundetilfredshed er alfa-omega, når det kommer til at sørge for, at kunderne kommer tilbage til forretningen igen. En Customer Experience Designer sørger for at kundetilfredsheden er inkorporeret ordentligt og effektivt i alle led af kunderejsen, lige fra det første møde (som Marketing Manageren har stået for) til det endelige salg (og forhåbentligt et genbesøg). Han/hun skal i samarbejde med Marketing Manageren sørge for, at kunden ikke drukner i information og samtidigt kan regne ud lige præcis, hvor de kan finde den information, som de har brug for. Derudover ved han/hun netop hvornår i kunderejsen, at kunden skal præsenteres for hvilke emner, for at have så høj en succesrate som muligt.  

Business Analyst/Data Specialisten

Sidst, men (absolut) ikke mindst, så er det vigtigt, at der er en i teamet, der ved hvordan man læser, forstår og konverterer den data, der både ligger til grund for, men også bliver dannet gennem jeres online forretning. Denne rolle skal ligeledes kunne arbejde tæt sammen med både Marketing Manageren og Customer Experience Designeren, da han/hun kan pege på lige netop det, der ud fra dataen, virker bedst for at få kunderne ind på websitet og slutteligt købe jeres produkter.

flere blogindlæg

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Dampfærgevej 27, 5.sal
(Rebel Work Space)
2100 København Ø