Huraaaa, du gjorde det! Du kom gennem nøglehullet til jobsamtalen. For de fleste, indebærer den nyhed ofte en grundig forberedelse op til - heriblandt at komme på spørgsmål du kan stille arbejdsgiveren.
Derfor finder du her et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige.
De spørgsmål, du stiller, fortæller noget om dig
Måske har du ikke tænkt så meget over betydningen af de spørgsmål, du stiller til en samtale. Men det har faktisk stor betydning. Hvilke spørgsmål du stiller fortæller nemlig noget om både dine prioriteter, dit engagement og din person.
Hvis du spørger ind til kulturen på arbejdspladsen, fællesskabet og det kollegiale, signalerer du, at det er vigtigt for dig at vide, hvilket miljø du potentielt bliver en del af. Spørger du ind til muligheden for udvikling, kurser og efteruddannelse, fortæller du både, at du er nysgerrig, videbegærlig og samtidig ønsker et job, hvor du har mulighed for at udvikle dig og blive længere tid i.
Hvad kan du spørge om?
Der er mange ting, du kan spørge om og hvilke spørgsmål, der er de rigtige for dig at stille kommer an på alverdens faktorer som for eksempel virksomheden, branchen og rollen. Men her er fem konkrete eksempler på spørgsmål, du kan stille til de fleste jobsamtaler.
1) Hvordan ville du beskrive dig selv som leder?
2) Hvad ville være mine vigtigeste opgaver i rollen?
3) Hvordan ville I beskrive kulturen i virksomheden/teamet?
4) Hvilke muligheder er der for videreudvikling og uddannelse internt i organisationen?
5) Hvordan evaluerer I performance og giver feedback i rollen?
Tre gode råd om jobsamtalen fra en headhunter
1) Brug gerne noget tid på at undersøge virksomheden forud for din jobsamtale. Besøg deres hjemmeside og sociale medier, læs artikler om dem eller branchen, de opererer i. Alt der kan gøre dig skarpere på virksomheden og målrette dine spørgsmål yderligere, er godt givet ud at bruge tid på. Det siger nemlig noget om dit engagement, og selvom de rigtige kompetencer selvfølgelig også er vigtige, så kan det være netop dit engagement, der adskiller dig fra andre kandidater.
2) Tænk over inden, hvad der vigtigt for dig i et job, og om du føler, du mangler svar på noget. Læs stillingsopslaget igen og notér, hvis der er noget, der er uklart. Så har du allerede dine første spørgsmål klar!
3) Husk altid at have minimum 3-5 spørgsmål klar. Nogle får du nok svar på undervejs…
Den vigtigste pointe: Der er ikke noget, der hedder “Jamen, jeg fik svar på det hele!”. Niks, det findes ikke.
Så husk dine spørgsmål!
Her finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige.
læs herHar du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker.
læs herEr du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?
læs herFor at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting
læs herDet billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene?
læs herFordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter.
læs herVi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.
læs herSom headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.
læs herVi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.
læs herStormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.
læs herAntallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.
læs herUser Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.
læs herUdviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.
læs herI takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”
læs herSkal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?
læs herInden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.
læs herHvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.
læs herBodil Haumann
+45 21607013
bodil@induce.dk
Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C