Clicky

Får du flest mandlige ansøgere? Så er det måske, fordi dit jobopslag er fyldt med ord som “robust”, “ambitiøs” eller “konkurrencedrevet”.

Ord betyder noget. Det ved de fleste egentlig godt. Alligevel er det nok de færreste af os, der tænker bevidst over hvad andre ubevidst tænker, når de hører eller læser vores ord. For vi ved jo, at vi ikke mener noget med det.

Men ønsker du et ansøgningsfelt med stor diversitet, er det ikke godt nok med gode intentioner. For hvilke ordvalg og formuleringer, der benyttes i et stillingsopslag, er med til at afgøre, hvem der søger jobbet.

Bruger man overvejende maskulint ladede ord, som fremkalder klassiske maskuline kønsstereotyper, såsom målorienteret, handlekraftig og beslutsom, så vil man typisk modtage overvejende mandlige ansøgere. Hvis man derimod indsætter feminint ladede ord, såsom empatisk, troværdighed og inkluderende, så vil man typisk få flere kvindelige ansøgere, end hvis man undlod disse ord (Gaucher et al. 2011). Her kan man også pointere, at køn ikke nødvendigvis er det eneste mulige variable, fx foretrækker forskellige personlighedstyper måske det ene frem for det andet.

Gaucher et al. (2011) fandt samtidig også en overvægt af maskulint ladede ord i stillingsopslag til fag og roller, som i forvejen er mandsdominerede. Man ser dog ikke en signifikant overvægt af feminint ladede ord i kvindedominerede fag. Hvorfor gives der ikke entydigt svar på, så det kan vi hver især fundere lidt over.

Hvad betyder det så i praksis? Skal man bare skrotte alle maskulint ladede ord?

Ikke nødvendigvis. Men du kan med fordel fokusere på at bevidstgøre jeres praksis. Brug lidt tid på at overveje hvorfor I hidtil har formuleret jer, som I gør. Reproducerer I en praksis, som ingen har stillet spørgsmålstegn til, eller skriver I rent faktisk “Du er konkurrencedrevet” fordi jeres kultur grundlæggende er konkurrencepræget, og I ønsker at bevare dette?

Du kan for eksempel forestille dig (efter bedste evne) at være i kroppen på din ideelle kandidat. Hvilke værdier værdsætter vedkommende? Hvilken type menneske ville trives i rollen? Hvem skal man være for at passe ind i kulturen? Eller skal det være én, der kan være med til at ændre kulturen? Forestil dig nogle scenarier som vedkommende og nedskriv nogle nøgleord. Når du har fået en forståelse for den kandidat, du har brug for, så kan du begynde at formulere et stillingsopslag, forhåbentlig mere fri af ubevidste bias.

Der er selvfølgelig flere årsager til, at folk ikke søger et job, måske manglende kvalifikationer eller af praktiske årsager, men ved at overveje ordvalg og formuleringer kan du i hvert fald sørge for, at sprogbrugen ikke er den primære årsag.

Kilde: Gaucher, D. , Friesen, J. & Kay, A. C. (2011). Evidence That Gendered Wording in Job Advertisements Exists and Sustains Gender Inequality. Journal of Personality and Social Psychology, 101 (1), 109-128. doi: 10.1037/a0022530.

Empiri fra studiet:

Research question

Specifically, we investigate whether masculine-themed words (such as competitive, dominate, and leader) emerge within job advertisements in maledominated areas, and whether the mere presence of these masculine words dissuade women from applying to the area because they cue that women do not belong.

Conclusion/resultater

1. Results indicated that job advertisements for male-dominated areas employed greater masculine wording (i.e., words associated with male stereotypes, such as leader, competitive, dominant) than advertisements within female-dominated areas.

2. No difference in the presence of feminine wording (i.e., words associated with female stereotypes, such as support, understand, interpersonal) emerged across male- and female-dominated areas

Women were more interested in male-dominated jobs when the advertisements were unbiased, making reference to both men and women as candidates, than when the advertisements made reference only to men (Bem & Bem, 1973). Women reported the greatest interest in the maledominated jobs when the advertisements were sex reversed, explicitly referring to women as ideal candidates.

Women are perceived as more communal and interpersonally oriented than men, whereas men are more readily attributed with traits associated with leadership and agency (Eagly & Karau, 1991; Heilman, 1983; Rudman 110 GAUCHER, FRIESEN, AND KAY & Kilianski, 2000).

Women, for example, use a more communal style of speech than men (Brownlow, Rosamond, & Parker, 2003; Haas, 1979; Leaper & Aryes, 2007) and make more references to social and emotional words (Newman, Groom, Handelman, & Pennebaker, 2008)

An analysis of recommendation letters for university faculty jobs within biology found that writers used more “standout words” (e.g., outstanding, unique) when describing male than female candidates (Schmader, Whitehead, & Wysocki, 2007).Women were described as more communal and less agentic than men, suggesting that language use can unintentionally reflect stereotypical gender roles.

Certainly, other factors also influence people’s propensity to approach a domain. For example, practical considerations such as having the skills required for the job and geographical location factor into one’s decision to apply for a job. People are more likely to apply to jobs for which they think they have the skills than for ones for which they do not. But given the importance of belongingness for domain engagement specifically (Walton & Cohen, 2007) and psychological well-being more generally (Baumeister & Leary, 1995; Ryan & Deci, 2000), we expected anticipated feelings of belongingness (as cued by gendered wording) to predict job appeal independent of people’s perceptions of their own skill for that job

Method/study

1. Two largescale naturalistic studies in which we content-coded over 4,000 job advertisements. 1, 493 randomly sampled online job advertisements from typically male- and female-dominated occupations were coded for the use of masculine and feminine words (As a measure of gendered wording, lists of masculine and feminine words were created with published lists of agentic and communal words (e.g., individualistic, competitive, committed, supportive; Bartz & Lydon, 2004; Rudman & Kilianski, 2000) and masculine and feminine trait words (e.g., ambitious, assertive, compassionate, understanding;)

2. Across a series of experimental studies, we manipulate the masculine and feminine wording of job advertisements and assess the causal effects of gendered wording on perceptions of gender diversity, job appeal, and anticipated feelings of belongingness.

3. Investigate the precise mechanism accounting for gendered wording effects on job appeal.

Results:

1. The main effect of occupation was marginally significant, F(1, 491)  3.02, p  .08, p 2  .006, suggesting that there tended to be more coded words within advertisements for male-dominated jobs (M  0.77%, SD  0.82%) than for female-dominated jobs. Job advertisements within male-dominated areas contained greater masculine wording than advertisements from femaledominated areas. More men in an occupation was associated with a greater presence of masculine words.  

2. For example, the masculinely worded advertisement for a registered nurse stated, “We are determined to deliver superior medical treatment tailored to each individual patient,” whereas the femininely worded advertisement stated, “We are committed to providing top quality health care that is sympathetic to the needs of our patients”. Wording did not interact with gender or job type (ps  .10), which suggests that participants perceived more men within jobs that had masculinely worded advertisements than jobs that had femininely worded advertisements, regardless of participant gender or whether that occupation was traditionally male or female dominated.

flere blogindlæg

Får du flest mandlige ansøgere? Så er det måske, fordi dit jobopslag er fyldt med ord som “robust”, “ambitiøs” eller “konkurrencedrevet”.

Ord betyder noget. Det ved de fleste egentlig godt. Alligevel er det nok de færreste af os, der tænker bevidst over hvad andre ubevidst tænker, når de hører eller læser vores ord. For vi ved jo, at vi ikke mener noget med det. Men ønsker du et ansøgningsfelt med stor diversitet, er det ikke godt nok med gode intentioner. For hvilke ordvalg og formuleringer, der benyttes i et stillingsopslag, er med til at afgøre, hvem der søger jobbet.

læs her

Forbered dig til jobsamtalen: Spørgsmål du kan stille arbejdsgiveren

Her finder du et par eksempler på konkrete spørgsmål, tre gode råd om jobsamtalen og lidt om, hvorfor dine spørgsmål er vigtige. 

læs her

Er du heller ikke bevidst om din ledelsesstil?

Har du gjort et bevidst valg om din ledelsesstil? Eller handler du efter din intuition med handlinger baseret på hvad, som umiddelbart giver bedst mening i situationen? Så er tiden måske inde til at tænke anderledes. Ledelse efter intuition kan netop være det ekstra benzin på bålet, du ikke ønsker. 

læs her

Ansøgningen, der skaffer dig jobsamtalen - 5 konkrete råd til den gode ansøgning

Er du en af dem, der finder ansøgningsdisciplien svær at navigere i? Eller synes du selv, du har helt styr på det? Måske plejer du at slippe for skrive én, og nu kræver drømmejobbet det pludselig?

læs her

Sådan får du noget værdifuldt ud af din MUS

For at sikre værdi af din MUS anbefaler jeg, at du har fokus på 3 ting

læs her

Hvordan sikrer du at få det største udbytte af en kandidatsamtale?

Det billede jeg danner ud fra samtalen med kandidaten, skal danne rammerne for processen mellem kandidaten og virksomheden. Derfor er det vigtigt at stille spørgsmål, hvor man “skubber” til kandidaten og den information som skal til for, at kunne se om der et potentielt match. Men hvordan dannes det nuancerede billede? Og hvordan sikrer du via dine spørgsmål, at få det største udbytte af spørgsmålene? 

læs her

Hvornår giver det (ikke) mening at bruge headhunter til digitale profiler?

Fordele og ulemper ved selv at stå for rekruttering. Fordele og ulemper ved at samarbejde med en Headhunter. 

læs her

Digital transformation på bestyrelsesniveau

Vi har nævnt det før, og vi gør det igen, det er SÅ vigtigt at vælge et digitalt bestyrelsesmedlem, der har strategiske kompetencer – men dem kan man besidde på flere niveauer.

læs her

Bør Headhunter-tilgangen nytænkes til de agile virksomheder?

Som headhuntere oplever vi ofte en solid bremseklods, så snart vi kontakter for at afdække rekrutteringsbehov hos potentielle kunder – vi bliver anset som aggressive, uetiske og uinteresserede i kunden og kandidaterne. Vi tror at dette kan skyldes at headhuntere ikke har udviklet deres metodiske tilgang til rekruttering i alt for mange år – dette kan gøre enhver branche desperat.

læs her

Hvordan bidrager en digital profil i bestyrelsen?

Vi har været ude og forhøre os i vores talentfulde netværk af digitale profiler, der har en interesse i eller allerede har erfaring med bestyrelsesposter, med henblik på at konkretisere hvordan digitale profiler højner bestyrelsesarbejdet med deres viden, og hvad der motiverer dem ved det strategiske bestyrelsesarbejde.

læs her

Satser I på online handel?

Stormen har ikke helt lagt sig endnu, men vi begynder at se flere mennesker på gaderne og i butikkerne igen efter en lock-down periode, som vi alle ved, har haft stor betydning for hvordan virksomhederne kommer til at klare sig i det næste stykke tid. I den forbindelse, har det været interessant og inspirerende at se, at flere virksomheder, vælger at satse (meget mere) på online handel.

læs her

Råd til jobsøgende

Antallet af henvendelser fra kandidater, der er ledige stiger (meget naturligt) i de her dage – vi hører jeres frustration, og vi sidder midt i den sammen med jer! Det er en udfordring at skulle finde et nyt ståsted, når jobbet bliver hevet væk under en.Vi hjælper hvor vi kan, og udforsker nye muligheder i denne uventede situation vi befinder os i. Lige nu og her, giver vi par go-to råd til jer der er i gang med job-jagten.

læs her

Har I styr på de forskellige typer af UX'ere?

User Experience bliver i dag i høj grad brugt til at beskrive et utal af forskellige aspekter af en forretning. En ux’er kan dermed også have et meget bredt fokus på tværs af flere forretningsområder eller et mere specialiseret fokus på et enkelt område. Dermed er der også stor forskel på om virksomheden har behov for en UX designer, UX researcher, UX strategist, UX/UI developer, UX copywriter eller noget helt andet.

læs her

Sådan bliver du headhunterens drøm om den perfekte marketingchef

Udviklingen inden for marketingteknologi og kundeadfærd foregår i så hæsblæsende et tempo og forventningerne til de indsigter og konkrete løsningsforslag Marketing kan bidrage med er så høje, at man som Marketingchef skal være parat til at arbejde hårdt for at kunne følge med. Og kan man det, har man som Marketingchef mulighed for at påvirke hele virksomheden og bidrage til vækst og udvikling – og glade, loyale kunder og medarbejdere.

læs her

The Rise of the Product Owner

I takt med, at digitale produkter i stigende grad bliver både mere komplekse og uundværlige for forretningen, stiller flere og flere sig spørgsmålet: “Hvem har egentlig ansvaret for driften, optimeringen og den fortsatte udvikling af produktet?”

læs her

Who asked for a middleman?

Skal, skal ikke? Det spørgsmål stiller mange virksomheder sig selv, når de står overfor at skulle finde en ny medarbejder. Skal vi bruge penge på at få en ekstern headhunter/recruiter til at hjælpe os? Eller skal vi spare pengene og gøre arbejdet selv – for hvor svært kan det lige være?

læs her

The end of Corporate Communication

Inden for det sidste halve år har foruroligende mange virksomheder inden for bl.a. bank-, pensions-, transport- og byggesektorerne valgt at nedlægge, omstrukturere eller kraftigt beskære den traditionelle kommunikationsrolle – Corporate Communications. Er vores fag udrydningstruet?Mange steder vælger man at lægge employer branding, employee engagement og intern kommunikation ind under HR, marketing får branding, web, sociale medier og andet eksternt rettet, mens presse og issues management bliver flyttet ind under den administrerende direktør som en slags særlig rådgiverfunktion, som vi kender den fra politik.Og blandt kommunikatører bliver der, ikke overraskende, spekuleret over, om klassisk kommunikation er ved at uddø som en selvstændig funktion.

læs her

Alder vs. erfaring?

Hvad vinder slaget når der skal søges om nyt bestyrelsesmedlem? Vi stiller skarpt på diversitet i bestyrelser - dette indlæg handler om hvordan aldersfordelingen i de fleste danske bestyrelser ikke er spor divers.

læs her

Kontakt os

Bodil Haumann

+45 21607013
bodil@induce.dk

Ferdinand Kontor
Rahbeks Allé 21
1801
Frederiksberg C